Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Radikal Bebas Penyebab Penuaan Dini

Radikal bebas ialah molekul-molekul yang kekurangan elektron sehingga bersifat tidak stabil dan gampang merusak molekul lain. Radikal bebas sanggup berasal dari luar badan maupun dari dalam badan sebagai hasil sampingan dari proses metabolisme. Akumulasi radikal bebas dalam badan sanggup menimbulkan penuaan dini pada binatang dan manusia.



Salah satu radikal bebas yang dihasilkan badan insan ialah H2O2 atau hidrogen peroksida. H2O2 timbul sebagai hasil sampingan yang tidak berkhasiat dan justru merugikan bagi tubuh. Untunglah badan juga menghasilkan enzim katalase yang mempunyai tugas penting dalam menghancurkan H2O2 menjadi H2O dan O2. Enzim tersebut banyak dihasilkan di hati sebagai daerah untuk menetralkan racun-racun dalam tubuh.

Walaupun badan mempunyai prosedur untuk menghancurkan H2O2, kadang produksi molekul tersebut melebihi kemampuan badan untuk menghancurkannya. Dalam kondisi ini dan ditambah radikal bebas lain yang berasal dari luar badan akan menimbulkan penumpukan radikal bebas dalam badan manusia.

Radikal bebas dalam badan akan merusak molekul-molekul lain menyerupai protein dan DNA dengan cara mengambil elektronnya. Protein dan DNA yang telah kehilangan elektron akan tidak stabil dan alhasil rusak. Kerusakan protein dan DNA dalam jumlah banyak mengakibatkan kerusakan suatu jaringan dan menjadi awal timbulnya penuaan dini. Penuaan dini dicirikan dengan kulit yang kehilangan kekenyalannya dan muncul garis-garis yang semakin usang akan semakin jelas.

Untuk mengatasi acara radikal bebas yang berbahaya tersebut, seseorang sanggup mengkonsumsi makanan-makanan yang mempunyai kandungan antioksidan tinggi. Antioksidan ialah molekul yang akan melawan radikal bebas dengan cara mendonorkan elektronnya sehingga radikal bebas menjadi stabil dan tidak berbahaya lagi. Jenis-jenis antioksidan yang populer ialah vitamin C, E, dan beta karoten, yang sanggup diperoleh pada buah dan sayuran segar. Oleh alasannya ialah itulah doktrin mengkonsumsi banyak buah dan sayur akan menjadikan baka muda bukanlah isapan jempol belaka.

Posting Komentar untuk "Radikal Bebas Penyebab Penuaan Dini"